dinsdag 4 januari 2011

Gevoel of wetenschap?

Bij een advies over social media vind ik het altijd lastig om te bepalen of je wel of niet met modellen moet gaan werken. De ene opdrachtgever vindt een theoretische uitwerking prachtig, de andere ziet liever een praktische handleiding LinkedIn in pdf. Die laatste is vrij snel te maken. De eerste ben ik wat langer mee bezig.

Wil een klant een social media strategie implementeren? Of vooral starten met luisteren? Misschien toch wel iets van een ROI er in want het moet toch wel wat opleveren?
Je kunt natuurlijk het POST model van Forrester gebruiken, wie kent het niet?

Of toch maar op mijn gevoel af gaan en via trial and error een organisatie helpen?
Kan ook goed werken. Bij een van mijn vorige werkgevers in financiele sector werkte dat prima. Geen model of theorie gebruikt. Webcare is daar inmiddels in de lijn belegd en op corporate niveau opgepakt.

Toch maar weer even searchen. En ja hoor, zie hier een mooi overzicht bij elkaar op deze site.
Ik zeg, in je favorieten en aanvullen mocht je wat nieuws hebben.

Dit is mijn favoriete plaatje.

Social Media Funnel (origineel door Jason Falls, SocialMediaExplorer.com)


Hoe geven jullie advies? Op gevoel of wetenschappelijk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten