dinsdag 21 december 2010

Bereiken, binden, boeien, bewegen

Deze week las ik dat van een groot aantal goede doelen het ledenaantal drastisch is gedaald. Bijvoorbeeld Natuurmonumenten. Klagende bestuursleden. Overheid doet niets, er is geen aandacht meer voor de natuur etc. Beetje jammer. Liever minder leden die meer betalen dan veel leden die weinig betalen.

Zelf ben ik ook lid. Ik werd laatst gebeld of ik op een andere manier wilde gaan betalen. In plaats van 1x per jaar, 1x per maand. Ik vroeg of dat administratief niet duurder was. Blijkbaar niet. Of ik het bedrag hetzelfde wilde laten of verhogen. Aha, daar kwam de aap uit de mouw. Onder het mom van administratieve efficiency mijn donatie omhoog krijgen. Heel doorzichtig. Mijn voorstel omdat per e-mail te doen en alles online te regelen werd door de telefonist niet begrepen. Kortom: volgens mij missen ze letterlijk nog de online aansluiting.

Mijn tip: zoek aansluiting bij de belevingswereld van de huidige generatie bezoekers. Namelijk de online generatie. Als of die niet van de natuur houdt. Zeker op dit moment met al die sneeuw!

Gelukkig is Natuurmonumenten sinds een maand of 2 op Twitter te volgen. De eerste stappen zijn er. Ook op Facebook is er een start. Nu nog zorgen dat het aantal volgers en fans omhoog gaat. En dat deze volgers ook actief worden, online, maar nog mooier, offline.

Oftewel: engagement. Bereiken, binden, boeien, bewegen noem ik dat. Beweeg je klanten. Weet wie ze zijn, waar ze zitten en zorg dat ze geboeid worden. Er zijn cijfers bekend dat volgers op Facebook substantieel meer uitgeven dan niet volgers. Maar dan moet je wel aan de bak. Zo komen de inkomsten echt wel weer terug. Bekijk hier een mooi lijstje van ROI cases (met dank aan Edwin Res)

Overigens heb ik mijn donatie keurig afgerond naar boven;-)

Zijn jullie al fan?

1 opmerking:

  1. Je hebt helemaal gelijk JW... klagen over dalende leden terwijl online niet wordt omarmd...grrrr!

    Mooiste zou zijn als jij freelance eens even laat zien hoe het moed, heb je meteen een mooie case.

    Alex G. te Z.Z.

    BeantwoordenVerwijderen